De Reversie Methode® biedt ouders een kijkje in de spiegel van hun kind.
Als ouder zie je je kind gedrag vertonen of tegen ervaringen aanlopen, waar je het juist voor had willen beschermen. Soms weet je als ouder waar het gedrag van je kind vandaan komt, maar heel vaak ook niet.
Wanneer kinderen het moeilijk hebben, in een hokje worden geplaatst of ze gedragen zich tegendraads, dan raakt dat je als ouder. Eigenlijk wordt op die momenten een oud pijnstuk getriggerd van de ouder zelf. Ineens blijkt dat niet door het gedrag van je kind zo van slag raakt maar door de pijn van het kleine kind in onszelf.
Met de Reversie Methode onderzoeken we samen welke onvervulde behoeften, gestagneerde ontwikkelingsstadia of onverwerkte gebeurtenissen ten grondslag liggen aan de problematiek. Met de Reversie Methode vertalen we op liefdevolle wijze ‘de spiegel’ die jouw kind je heeft aangereikt of wat je onbewuste jou wil duidelijk maken.
Door daadwerkelijk met deze spiegel aan de slag te gaan, zul je zien dat je kind als vanzelf mee verandert. Er ontstaat ruimte en vrijheid en (een groot deel van) de problematiek van je kind verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Reversie Methode® en basisbehoeften
De methode is gebaseerd op de ontwikkelingsfases uit de klassieke ontwikkelingspsychologie Deze kernverlangens zijn direct te herleiden tot de zeven essentiële basisbehoeften uit het Cref-model.
Voorbeeld: Een puber heeft in deze ontwikkelingsfase erkenning en bevestiging nodig van beide ouders evenals begrip en respect. Je kunt je voorstellen dat juist de behoefte aan begrip en respect van de (grenzeloze) puber nog wel eens wil botsen met de normen en waarden van de ouder.
De kernverlangens of basisbehoeften vormen als het ware de brandstof voor een goede ontwikkeling.
Geen enkele ouder kan altijd elk moment in al je natuurlijke behoeften voorzien. Hierdoor heb je onvermijdelijk momenten van gemis ervaren in je leven. De ernst van het gemis bepaalt of het wordt opgeslagen in je lichaam als een blokkade of trauma of dat het je het gewoon kunt verwerken.
Hoogsensitiviteit en Labels
We weten recent uit allerlei onderzoek dat bij kinderen die hoogsensitief zijn emotionele gebeurtenissen harder binnenkomen en meer tijd vragen om verwerkt te worden. Ook worden niet vervulde levensbehoeften intenser en als meer bedreigend ervaren. Ze lopen daarmee meer risico op trauma.
De meeste kinderen met labelproblematiek blijken tevens zeer sensitief. Ze reageren daarmee van nature intenser op prikkels en hebben meer moeite ze te verwerken. Ze zijn sneller uit balans dat zich meestal uit in disproportioneel gedrag of in een eetstoornis.