Hooggevoelig & Strongwilled
Bodytolk biedt een alternatief en versterkt ouder en kind vanuit de basis. Labels en medicatie zijn niet langer nodig!
Een kind met gedragsproblemen trekt een grote wissel op je (gezins)leven. Mogelijk ben je al gaan twijfelen of je het allemaal wel goed doet als ouder en weet je niet wat je moet doen. Je wilt de problemen opgelost zien en tegelijkertijd voelt het helemaal niet goed om je kind met een rugzakje op te zadelen. Tegelijkertijd opent dit vaak wel deuren. Dilemma?
Een nieuwe benadering van ‘afwijkend’ gedrag
Hooggevoelig & Strongwilled Kinderen
Is je kind een allemansvriendje?
Is je kind vaak angstig?
Huilt je kind overmatig?
Heeft je kind concentratieproblemen?
Is je kind onrustig? Afwerend? Gespannen?
Is je kind perfectionistisch?
Wil je kind alles bepalen?
Heeft je kind slaapproblemen? Driftbuien?
Kan je kind moeilijk contact maken?
Vertoont je kind teruggetrokken gedrag?
Laat je kind klamperig-eisend gedrag zien?
Heeft je kind eetproblemen?
Is je kind agressief?
Laat je kind druk en chaotisch gedrag zien?
Heeft je kind leerproblemen?
Vertoont je kind pleasegedrag?
Is jouw kind ‘gewoon anders’?
Herken je deze problemen? Kijk dan eens naar het gedrag van je kind vanuit andere invalshoek: een mogelijk gebrek aan basisvertrouwen. Durf te kijken in de spiegel die je kind je aanreikt. Welk verhaal vertelt het gedrag van jouw kind? Welke behoeften zijn niet gezien of vervuld? Welke onverwerkte gebeurtenissen vragen om aandacht? Op welk onbewust stuk in jezelf reageert je kind?
Maar mijn kind laat toch echt ander gedrag zien dan de norm en nu?
Je hebt een vermoeden van een stoornis bij je kind. De huisarts heeft bevestigd dat verder onderzoek zinvol is en je bent beland in een rollercoaster van onderzoek en testen. Je zou willen dat het anders kan, dat er een alternatief is voor mogelijke diagnose en medicatie.
Is een diagnosetraject wel zo slim?
Het begint allemaal met een vermoeden van een stoornis en dat vermoeden kan zo sterk worden dat je niet meer begrijpt dat je het niet veel eerder hebt gezien. Ik wil hier graag een vergelijking maken met de ‘optische illusie’. Kijk maar eens naar het beeld hieronder: ‘de jonge en oude vrouw’. Welke vrouw zie jij? Lukt het je om nog een andere vrouw te zien?
In deze tekening zie je ofwel direct een oude vrouw of je ziet juist een jonge vrouw. Pas wanneer iemand je erop wijst dat er nog een ander beeld te zien is neem je het waar.
Vaak kost het je eerst enige moeite om het andere beeld waar te nemen. Maar na een tijdje zie je het zo duidelijk dat je niet begrijpt dat je het niet eerder gezien hebt.
En iedereen die je hierop wijst ziet het ook. Niet te missen! Toch?
Aan de hand van dit voorbeeld wil ik laten zien hoe focus werkt. Waar we ons op focussen is wat we zien. En wat we zien vergroten we makkelijk uit. Tot het zo groot is geworden dat je niets anders meer ziet. Dit is de nieuwe situatie geworden. Jouw kind mankeert iets. En voor je het weet zit je bij de huisarts voor onderzoek en testen. Want je huisarts ziet het ook.
Wie ziet nog de eigen kleur van je kind met zijn of haar veelheid aan talent en kwaliteiten?
Diagnose
Een diagnose kan zeker zorgen voor begrip van het gedrag van je kind. Gedrag dat al zoveel jaren actueel is lijkt een medische oorzaak te hebben en dat kan veel rust geven. De problemen krijgen eindelijk een plek. De diagnose geeft vaak duidelijkheid hoe je jouw kind het beste kunt begeleiden. Het is dus heel begrijpelijk dat je als ouder hiervoor kiest.
Je wilt het beste voor je kind, en je wilt zelf ook rust
Medisch model
De keerzijde is dat diagnosetrajecten gestoeld zijn op een medisch model. Dit verkleint automatisch de behandelmogelijkheden voor je kind. De diagnose zelf maakt gedragsverandering al bijna onmogelijk, omdat ziekte het uitgangspunt is.
En dit staat lijnrecht tegenover de manier waarop kinderen leren en ontwikkelen: de mate van vertrouwen dat ouders hebben in hun kind en de mate waarin het kind zelf gelooft dat het kan veranderen.